Τι μας είπε λίγο πριν την εμφάνισή της στο Fresh Voices Sessions by Voice 102.5 στις 4 Νοεμβρίου
Γράφει ο Φίλιππος Κόλλιας
Πολύ γνωστή και ιδιαίτερα αγαπητή η Matina Sous Peau, με έντονη παρουσία στην αθηναϊκή μουσική σκηνή είναι έτοιμη για το live της στα FRESH VOICES by Voice 102,5 σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο που θα γίνει τη Δευτέρα 4 Νοεμβρίου στις 20.00. Ακόμα θα δούμε και ένα νέο δημιουργό, τον Leroybroughtflowers, που παρουσιάζει τη δουλειά του για πρώτη φορά στο κοινό.
Η Matina Sous Peau (Ματίνα Θρουμουλοπούλου) είναι μουσικός, παραγωγός, dj και τραγουδίστρια. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στα Γιάννενα, όπου σπούδασε κλασικό βιολί, και ήρθε στην Αθήνα για να σπουδάσει Αρχιτεκτονική. Έχει συμμετάσχει σε πολλές μπάντες, όπως τους Monitor, τον Papercut και τη Dusk ως μουσικός και τους My Drunken Haze και The Blue Square ως τραγουδίστρια. Παράλληλα φτιάχνει ευφάνταστα mashups και διασκευές, με κομμάτια από πολύ διαφορετικά είδη, κάποια από τα οποία έχουν συμπεριληφθεί στο airplay ραδιοφωνικών σταθμών εντός κι εκτός Ελλάδος, ενώ η διασκευή του κομματιού «Μεταμορφώσεις» του Βλάσση Μπονάτσου και του Γιώργου Ρωμανού κυκλοφόρησε το 2017 σε 7ιντσο βινύλιο από την Inner Ear. Είναι ένα τραγούδι που το αγαπάει πάρα πολύ το ελληνικό κοινό.
Εκτός του ότι η διασκευή σου στις «Metamorfoseis» είναι το τυχερό σου κομμάτι, είναι και πολύ ανθεκτικό στον χρόνο. Τι είναι αυτό που το κάνει αγαπητό σε πολλές και διαφορετικές γενιές;
Πιστεύω το γεγονός ότι έχει πολύ ωραία μουσική και στίχο, και τα δύο έχουν μια διαχρονικότητα. Και μάλιστα σε σχέση με την απήχηση σε μη ελληνόφωνο κοινό, έχει παίξει ρόλο και ο τίτλος, που μπορεί να γίνει κατανοητός σε πολύ ευρύτερο κοινό.
Δεν είναι παράξενο που το πρωτότυπο δεν γνώρισε ποτέ τόσο μεγάλη επιτυχία;
Όχι, προσωπικά δεν μου κάνει εντύπωση. Η ενορχήστρωση και η παραγωγή που έγινε τότε δεν ήταν εύπεπτη για τον πολύ κόσμο. Είχε δύσκολο ρυθμικό μέρος, αρκετά μέρη με synth και, γενικά, ήταν ένα κομμάτι που ένα πιο απαίδευτο αυτί δεν θα ήταν εύκολο να τo νιώσει.
Στο προηγούμενο EP που κυκλοφόρησε το 2022 σε συνεργασία από τη Mellowsophy Music, σε μίξη και mastering του Nteibint (με εξαίρεση το κομμάτι movin’που έχει βάλει το χεράκι του στην παραγωγή και ο a-provoli), το κομμάτι που ακούστηκε περισσότερο και ξεχώρισε ήταν το «Όλα αυτά που δεν θα ’ρθουν». Σου έδειξε κάποιο δρόμο αυτή η μεγαλύτερη επιτυχία του και η αποδοχή του από το κοινό; Έχω την εντύπωση ότι, στο ύφος της μουσικής και στην αισθητική που γράφεις, ο ελληνικός στίχος ταιριάζει αβίαστα. Συμφωνείς;
Θεωρώ ότι υπάρχει, τα τελευταία δέκα χρόνια, μια επαναφορά στον ελληνικό στίχο, με τον οποίο ταυτίζονται όλο και περισσότερα και νεότερα άτομα. Πιστεύω, είτε το επιδιώκει κάποιος είτε όχι, είναι δύσκολο να αποφύγεις την αμεσότητα της μητρικής γλώσσας και θεωρώ ότι, αν όχι για να απευθυνθούν και σε ένα πιο ευρύ κοινό, η χρήση της αγγλικής γλώσσας γίνεται κάποιες φορές προς αποφυγήν της άμεσης πρόκλησης συναισθημάτων ή και της σύνδεσης με ό,τι μπορεί κάποιος να θεωρήσει ελληνικό τραγούδι. Ο στίχος, για μένα, λειτουργεί ως ένα άλλο μουσικό όργανο πρωτίστως, από την άποψη ότι τις περισσότερες φορές είναι συγκεκριμένοι φθόγγοι ή ήχοι που μου κολλάνε σαν άκουσμα, και πάνω σε αυτούς γράφονται οι τελικοί στίχοι. Περιέργως πάντα μου βγαίνουν ήχοι και φθόγγοι στα αγγλικά – τα ελληνικά απαιτούν από μένα πολύ μεγαλύτερη προσπάθεια για να γραφτούν, αλλά, ναι, είναι αναμενόμενο να συνδεθεί περισσότερος κόσμος με αυτά.
Πως είναι μέχρι τώρα η χρονιά σου από δημιουργικής άποψης, ως συνθέτρια, μουσικός, αλλά και ως DJ;
Με αντίστροφη σειρά από αυτήν που αναφέρεις, σε σχέση με τον χρόνο που έχω αφιερώσει και τα χρήματα που το καθένα από αυτά μου έχει αποφέρει. Είμαι περισσότερο dj, μουσικός και συνθέτης είμαι μόνο τους τελευταίους δύο μήνες, λόγω και της απόφασής μου να στηθεί μπάντα και να παρουσιαστεί όλη μου η δουλειά live, κατά τη διάρκεια της οποίας έχω αρχίσει να ξαναγράφω ιδέες. Παρόλα αυτά, το να παίζω μουσική ως dj σε bar, σε event, σε γάμους κ.λπ. μπορεί να είναι μια εξίσου δημιουργική διαδικασία, με την κύρια διαφορά ότι σ’ αυτή την περίπτωση γίνομαι πολύ περισσότερο people pleaser.
Τραγούδια σου είναι αρκετά νεανικά ως ύφος και ήχος, ταυτόχρονα είναι και τραγούδια ηρεμίας και γαλήνης. Τι θες να πετύχεις με τη μουσική σου;
Σίγουρα δεν έχω θυμό, είμαι συναισθηματικός και ευαίσθητος άνθρωπος και πλέον δεν με νοιάζει κιόλας να φανεί αυτό. Αλλά μ’ αρέσει πάρα πολύ και η μουσική ως μέσο που σε κάνει να χορεύεις και να κινείσαι. Ως ρυθμός. Γενικά η επικοινωνία με τον κόσμο είναι ο σκοπός μου. Να αφουγκράζομαι όσο μπορώ τις ανάγκες του και να απαντάω σε αυτό ή να το μεταγράφω σε μουσική είτε με μια διάθεση ενσυναίσθησης είτε συγκίνησης, ιδανικά στον συνδυασμό των δύο. Πάντως, ειδικά στο κομμάτι της ηρεμίας, θεωρώ ότι παίζει καταλυτικό ρόλο και η φωνή μου.
Τι σε εμπνέει στην καθημερινότητά σου και τι σου δίνει έμπνευση για να γράφεις τραγούδια;
Όσο έκανα mashup και διασκευές ήταν κυρίως το στοιχείο της περιέργειας, σαν τα clickbait άρθρα που λένε «Δείτε πώς είναι σήμερα ο τάδε…È Την περιέργεια την είχα η ίδια πρωτίστως, για να βρω κομμάτια που τελικά μπορούν να δέσουν, παρότι αρχικά θα έμοιαζαν τελείως άσχετα. Φτάνοντας στο ep και στο σήμερα, και καθώς εξακολουθώ και είμαι άνθρωπος πιο πολύ της μουσικής και δευτερευόντως του στίχου, εμπνέεομαι από την ίδια τη μουσική, από τραγούδια που ακούω, από συναισθήματα που μου προκαλούνται και θα ήθελα να τα μεταφέρω με έναν πιο προσωπικό τρόπο, αλλά ίσως στο βάθος να κρύβεται ακόμα το στοιχείο της περιέργειας. Στο κομμάτι του στίχου, θα έλεγα ότι είναι σχεδόν πάντα οι σχέσεις, οι άνθρωποι και τα συναισθήματα.
Τι ετοιμάζεις για το Fresh Voices στο Γαλλικό Ινστιτούτο; Τι θα δούμε και τι θα ακούσουμε ζωντανά;
Θα είναι ένας συνδυασμός από ο,τι έχω δημιουργήσει τα τελευταία 15 χρόνια. Mashups, διασκευές, δικά μου κομμάτια από το ep και ίσως και καινούρια, αυτή τη φορά παιγμένα με μπάντα. Δείτε πώς είναι σήμερα τα κομμάτια μου παιγμένα με μπάντα… χαχαχα!
Και τα μελλοντικά σου σχέδια;
Υπάρχουν ιδέες για κομμάτια και άλλα που έχουν αρχίσει να δουλεύονται, αλλά είμαι ακόμα σε αρχικό στάδιο, και δεν ξέρω πώς μπορεί να εξελιχθεί μουσικά και στιχουργικά. Υπαρχει όμως η ιδέα ενός τίτλου – κεντρικής ιδέας που μου φαίνονται πολύ ενδιαφέροντα να ακολουθήσω, αλλά δεν θα σας αποκαλύψω μέχρι να σιγουρευτώ.
Έχεις καταλήξει ότι το επαγγελματικό σου μέλλον θα είναι η μουσική;
Κρίνοντας από το ότι είμαι 38 και κάνω 4-5 δουλειές, πιστεύω και εύχομαι να μη χρειαστει να καταλήξω ποτέ. Είναι η εναλλαγή των ασχολιών που μου δινει την όρεξη να είμαι δημιουργική σε καθένα αξεχωριστά, χωρίς να έχω την πίεση ότι μέσα από κάποιο πρέπει να βγάλω χρήματα.
Απολαμβάνεις περισσότερο τα live σήμερα από ό,τι παλιότερα;
Μπορώ να πω πως, ναι, κυρίως λόγω του ότι έχω να συγκεντρωθώ και να απολαύσω ένα κυρίως πράγμα. Το να χρησιμοποιώ τη φωνή μου (ή και το βιολί) ως τη μελωδική επικάλυψη που πατά πάνω στον ρυθμό και την αρμονία, με στόχο να επικοινωνήσει με τον κόσμο.